19 maart 2019

Partners op lange termijn

Met hoeveel IT-leveranciers werkt uw bedrijf samen? Van hoeveel leveranciers is de toeleveringsketen van uw bedrijf afhankelijk? Veel bedrijven beseffen dat ze het antwoord op die vraag niet echt weten. Gelukkig begint een groeiend aantal bedrijven in te zien dat het verminderen van het aantal leveranciers hun leven een stuk gemakkelijker kan maken, en tegelijkertijd de kosten kan verlagen en de dienstverlening kan verbeteren.

Volgens een recent artikel in Forbes werken grote bedrijven met duizenden verschillende bedrijven samen voor een deel van hun activiteiten. Het beheren van zoveel leveranciers kan een behoorlijke kopzorg worden: hoe kunt u al deze bedrijven bijhouden en hoe kunt u ervoor zorgen dat geen van deze bedrijven een risico vormt voor uw dagelijkse activiteiten? Er is soms een goede reden om met veel leveranciers in zee te gaan, vooral als u een "best-of-breed"-strategie nastreeft. Ook IT-afdelingen hebben lang gewerkt met de opvatting dat het best is om voor elk aspect van het IT-landschap verschillende leveranciers in te schakelen.

Vermindering van de complexiteit

Aangezien de technologie steeds sneller evolueert, kan de IT-afdeling niet alle nieuwe en opkomende technologieën bijbenen en tegelijk haar knowhow over de volledige geïnstalleerde stack van hard- en software behouden. Of ze het nu willen of niet, ze moeten externe kennis in huis halen als ze het evoluerende technologielandschap willen bijhouden. Een goede strategie, maar het beheren van tientallen of honderden verschillende leveranciers leidt tot een nieuw soort complexiteit.

De voorbije jaren hebben we hierin een evolutie gezien. CIO's en IT-directeuren beseffen nu dat werken met een beperkt aantal leveranciers veel kosteneffectiever kan zijn dan in zee gaan met en onderhandelen met meerdere partners. In samenhang hiermee staan CIO's ook open voor contracten op langere termijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het contract dat we vorig jaar met Elia hebben gesloten: een initieel contract voor vijf jaar, met de optie om het partnership met nog eens vijf jaar te verlengen. En ook andere contracten gaan meestal verder dan de traditionele termijn van drie jaar.

Om de 3 jaar opnieuw onderhandelen over een huwelijkscontract?

Er zijn een aantal goede redenen voor dit soort langdurige relaties. Op lange termijn met dezelfde mensen kunnen werken zorgt voor continuïteit en neemt een hoop spanning weg. Laten we eerlijk zijn: kibbelen over contracten zorgt alleen maar voor spanning in een verder prima relatie. Stelt u zich eens voor dat u om de drie jaar opnieuw over uw huwelijkscontract moet onderhandelen. En het is ook een realiteit dat het voortdurend werken aan RFP's niet alleen tijd en middelen kost voor de leverancier, maar ook een financiële last is aan de kant van de inkoper. Ten derde is werken op lange termijn goed voor de werkrelatie. Mensen leren elkaar beter kennen en zien elkaar echt als collega's, ongeacht op welke loonlijst ze staan.

Simac werkt ook graag als one-stop-shop voor haar klanten, en de focus op het datacenter is daar een goed voorbeeld van. Elk van onze vier business units voegt waarde toe aan de levenscyclus van een datacenter: Cabling & Infrastructure bouwt de infrastructuur in het datacenter, terwijl Integration cloud-, server-, storage- en netwerkcapaciteit levert. Onze Business Management Services beheren en optimaliseren de applicaties, terwijl de divisie Professional Services het datacenter van personeel voorziet. De mogelijkheid om op één partner te vertrouwen geeft onze klanten duidelijk een voordeel.

Ook van onze kant proberen we de complexiteit te verminderen door het aantal vendoren waarmee we strategisch samenwerken te beperken. Simac kiest altijd voor A-merken bij het selecteren van haar leveranciers en werkt samen met net genoeg leveranciers om zich grondig te specialiseren terwijl we onze klanten nog steeds voldoende keuze bieden. Door deze strakke focus zijn we ook in staat om op de hoogte te blijven van alle opkomende technologieën in de domeinen die we bestrijken. Klanten kunnen er zeker van zijn dat we op de hoogte zijn van de laatste evoluties van opkomende technologieën zoals het Internet of Things en Blockchain of oplossingen zoals Datacenter Infrastructure Management (DCIM) en Artificial Intelligence for Operations (AIOps).

Vaak wordt gedacht dat leveranciers en klanten tegenstrijdige belangen hebben. Ik geloof dat dit niet het geval is. Werken aan een gemeenschappelijk doel - het leveren van de beste IT-oplossingen aan zakelijke gebruikers - creëert de meest vruchtbare bodem voor een langdurige relatie. Een echt partnerschap vermijdt het 'wij vs zij' denken. Dat is wat wij bij Simac graag 'Teamnologie' noemen.


Patrick Bontinckx
Patrick Bontinckx

Patrick Bontinckx is CEO van Simac ICT Belgium. Patrick kwam 20 jaar geleden bij Simac en leidt het bedrijf al sinds die tijd. Voor Simac werkte hij in diverse sales en management functies bij Digital.

Advies aanvragen
Best Partners Forever Simac ICT Belgium