02 september 2021

Het oneindige spel – Hoe Simac dat doet

To read or not to read, that is the question! Ik besteed veel van mijn vrije tijd aan het lezen van boeken, bij voorkeur managementboeken. En als ik een boek tegenkom dat me echt bevalt, koop ik meerdere exemplaren om aan mijn managementteam te geven. Onlangs deelde ik het nieuwste boek van Simon Sinek met hen, ‘Het Oneindige Spel’. Niet alleen omdat het een geweldig boek is. Het boek beschrijft ook de visie en strategie van ons eigen bedrijf, Simac. Hoewel Sinek Simac niet expliciet noemt, lijkt het wel of hij het over ons heeft.

De boeken die ik deel, zijn niet altijd van bekende hedendaagse auteurs. Ik heb mijn collega's al eens verrast met oude Romeinse wijsheden van Marcus Aurelius. Of boeken geschreven door de stichters van een startup, zoals Jason Fries en David Heinemeier Hanssen (oprichters van Basecamp). De boeken moeten inspirerend zijn. Of uitdagend. Of praktische inzichten bevatten.

Wat definieert grootse bedrijven?

Wat me het meest opviel in Het Oneindige Spel is de parallel met Simac. Zoals veel zakelijke boeken, probeert het te achterhalen wat grootse bedrijven onderscheidt van gewoon goede bedrijven. En het kijkt naar de specifieke eigenschappen van goede leiders. De conclusie: grote leiders meten hun prestaties niet aan de hand van de laatste kwartaalcijfers of de groei in marktkapitalisatie van het bedrijf. Net zoals goede politici verder kijken dan de resultaten van de volgende verkiezingen, beoordelen goede CEO's zichzelf aan de hand van hun nalatenschap voor toekomstige generaties.  Ze zijn niet gericht op de winst die een product maakt, ze zijn gericht op de waarde die een product brengt voor de gebruiker.

Dit sluit nauw aan bij de term die Simac gebruikt om te beschrijven hoe we samenwerken met onze klanten en partners: Teamnology. Simac-medewerkers werken samen met de klanten om technologische antwoorden op zakelijke uitdagingen te creëren. De Teamnology-filosofie zorgt voor de lange levensduur van Simac. Zoals u wellicht weet, berekende McKinsey dat de levensverwachting van een S&P 500-bedrijf verschrompeld is van 90 jaar in 1935 tot minder dan 15 jaar in 2014. Tegen 2035 zou de gemiddelde levensduur van een bedrijf zelfs krimpen tot slechts 5 jaar. Simac daarentegen viert dit jaar zijn 50e verjaardag.

Een marathon zonder einde

Simac speelt inderdaad een oneindig spel.

Simac rent niet naar een eindstreep. We lopen een marathon zonder einde. Net als het boek van Sinek maakt deze mindset ons tot een bestseller.

Bij Simac hebben we ons eigen stel Sinek's, de familie Van Schagen. Het bedrijf werd vijftig jaar geleden opgericht door Mac van Schagen, die het stokje twintig jaar later doorgaf aan zijn zoon Eric. En binnenkort laat Eric zich opvolgen door de volgende generatie. Dit soort duurzame opvolging is zeldzaam in bedrijven.

Eric van Schagen heeft het bedrijf gebouwd op zes sterke pijlers, zoals uit ons laatste jaarverslag blijkt: een financieel sterke basis, diversificatie van activiteiten, langetermijncontract met klanten, focus op medewerkers en bedrijfscultuur, ruimte voor innovatie en verantwoord omgaan met het milieu. Deze zes pijlers lijken sterk op de vijf praktijken om te leiden in het oneindige spel die Sinek beschrijft, met name Een Goede Zaak, Vertrouwensteams en Existentiële flexibiliteit. Simac staat voor een familiecultuur, waarin we onze collega's een gevoel van verbondenheid willen geven, een gevoel dat meer waarde biedt dan een maandsalaris. We creëren een veilige omgeving, zowel voor onze collega's als voor onze klanten.

Sinek ziet transparantie als een belangrijke eigenschap: we moeten eerlijk zijn tegenover onszelf en anderen over de keuzes die we maken. Onze collega's, klanten en partners weten dat we er voor de lange termijn zijn, niet voor het snelle gewin. Simac blijft bouwen aan een oneindige horizon. En wij blijven onze oneindige marathon lopen.


Patrick Bontinckx
Patrick Bontinckx

Patrick Bontinckx is CEO van Simac ICT Belgium. Patrick kwam 20 jaar geleden bij Simac en leidt het bedrijf al sinds die tijd. Voor Simac werkte hij in diverse sales en management functies bij Digital.

Advies aanvragen
Simac runs a never-ending marathon with its customers.